GRATIS

Tips

WINKELCOMMUNICATIE IN CORONATIJD

Update 28 mei 2020

Communicatie is van groter belang dan ooit. Communicatie verbaal, non verbaal, geschreven, gedrukt of geprint. Wij nemen vooral waar door wat wij ZIEN en daarbij ervaren/voelen.
Onze interpretaties als klant zijn in deze periode extra belangrijk, want wij willen fijn en vooral veilig kunnen winkelen.

Hier 7 tips om je te helpen met je communicatie.

COMMUNICEER JE OPENINGSTIJDEN

Dat je winkel open is is geen verrassing meer, maar soms zijn openingstijden anders dan gebruikelijk of zijn er speciale tijdstippen voor speciale doelgroepen.
​Help klanten om snel te kunnen zien wat je openingstijden zijn, en als je gesloten bent wanneer je dan wel open bent. Dit doe je uiteraard op een ‘welkome’ manier.

Communiceer vooral je extra service zoals online shoppen of bezorg- en afhaalservice of personal shopping mogelijkheid als alternatief voor klanten die voor een dichte deur staan.

VERMIJD HET A4-TJES PLAKKEN ZOVEEL MOGELIJK

De ‘spelregels’ van het winkelen in Corona-tijd zijn bovenop al je andere communicatie en prioriteiten gekomen. Probeer toch het plakken van A4-tjes zoveel mogelijk te beperken. Houd het professioneel. Verwijder oude communicatie en kies voor één duidelijke instructie bij de ingang.

Gebruik een duidelijke steunkleur voor herkenning door je hele winkel. Voeg naast tekst vooral pictogrammen of beelden van mensen toe, wij kijken sneller dan wij lezen.

ZORG DAT DE NIEUWE ROUTING DUIDELIJK IS AANGEGEVEN

Niets is zo vervelend voor een klant om niet goed te weten hoe de routing loopt. Klanten willen zich graag veilig voelen en ook anderen de ruimte geven om zich veilig te kunnen bewegen in jouw winkel.

Werk met duidelijke pijlen en maak zo mogelijk (semi-)gesloten opstellingen van je winkelinrichting die de klant helpen sturen. Herhaal regelmatig de richting en communiceer eenrichtingsverkeer. Zet eventueel een medewerker in als verkeersregelaar en vraagbaak (op afstand)

GO IN STYLE!

Belangrijk is als je de nieuwe route bedacht hebt dat je nadenkt over de vormgeving. Kies de pijl die bij je past. Bedenk welke kleur, maat, materiaal, aantal en waar te plaatsen. 
Alle uitingen in je winkel, of het nu een prullenbak is of het tafeltje waar het hygiëne pompje op staat, stralen af op jouw merk, jouw winkel. Kies daarom zorgvuldig wat je klanten laat zien, go in style!

Het helpt klanten (èn personeel) te vertrouwen in jouw Corona maatregelen waardoor er prettiger gewinkeld kan worden.

GEEF AAN WAAR DE RIJ IS EN HOEVEEL AFSTAND MENSEN MOETEN HOUDEN

Het geeft je klant rust als hij zich op een makkelijke manier aan de 1,5 meter regel kan houden door hem met signing of inrichting te helpen.
Zet strepen, kruizen of cirkels op de vloer en/of zet paaltjes om de 1.5 meter met lint ertussen. Zo weet iedereen wat er van hem of haar verwacht wordt.

LOOP EENS DOOR JE EIGEN WINKEL ALSOF JE EEN KLANT BENT

Daarnaast is het belangrijk om eens door je winkel te lopen als klant en te ervaren waar je tegenaan loopt bij het doen van een aankoop. Zo haal je onvolkomenheden eruit.

Wat ook helpt is het kijken naar klanten. Waar zitten haperingen in hun gedrag. Overleg met collega’s en los de haperingen op met communicatie of inrichting.

Service

OF ZELF DOEN?

LAAT JE LOCATIE SCANNEN!

Vind je het lastig om zelf naar je locatie(s) te kijken en daar de goede verbeterpunten voor te bedenken? Zoek je richting, kansen en een extra paar ogen? Of graag eens je wensen, vragen en ideeën voorleggen aan iemand buiten je organisatie? Dan is een Winkelscan misschien iets voor jou.

Snel advies nodig? Een check van je Corona oplossingen? Doe dan de Quickscan!

Mail mij foto’s of een filmpje van je winkelprobleem/uitdaging en ik besteed een uur om jou een praktisch advies terug te geven! Nu 80,- (ex. BTW)

naar de Winkelscan info & opties

“Kurien is ontzettend praktisch ingesteld. Zij spreekt klare taal en legt de vinger op de zere plek tijdens de winkelscan. Ergens weet je het ook allemaal wel, maar zo goed en verfrissend om het eens in een overzicht te hebben.”

“Na het scannen van onze winkels met Kurien zagen wij het weer glashelder. Wij hebben uit de conclusies een aantal verbeterpunten gehaald voor de korte termijn en een aantal investeringen op de lange termijn.”

“Kritische en opbouwende scan! De volgende dag zijn we er meteen mee aan de slag gegaan. Ze schuwt het niet om te benoemen wat beter kan. Maar altijd met humor en mogelijke oplossingen.”

___________________