REFERENTIES

Portfolio

PROJECTEN EN ERVARING

Om een indruk te geven hieronder een greep uit mijn portfolio. Met een aantal projectomschrijvingen, ervaringen en quotes van klanten. Mijn wortels liggen in de woonbranche, maar mijn hart gaat zeker ook sneller kloppen voor jouw branche, producten en ambities!
Alleen de Media markt, daar krijg je mij niet in 😉

INTER IKEA SYSTEMS – CONCEPT CENTER

Voor de concepthouder van IKEA, Inter IKEA Systems werkte ik mee aan de planning van de nieuwe Internationale Pilotstore gesitueerd in Delft ’the IKEA Concept Center’. Het Concept Center heeft bovenop de winkel een opleidingsdeel, het IKEA Businesscollege, waar studenten van over de hele IKEA wereld opgeleid worden in alle onderdelen van het concept. Ook werd het bijbehorende IKEA hotel in deze periode gerealiseerd. Tijdens het project was ik verantwoordelijk voor het maken van de nieuwe winkel lay-out voor de IKEA Market Hall (de entree en totale benedenverdieping met alle woonaccessoires shops) de Self Serve area (zelfbedieningsmagazijn) alle shops in Showroom en de planning van het Store theme door de gehele winkel.

Uitdaging

De uitdaging was de winkel zo vorm te geven dat dit hèt voorbeeld voor alle IKEA’s wereldwijd zou zijn. Alle aspecten van het concept moesten op het hoogst mogelijke niveau uitgevoerd worden. Met de beste IKEA-experts hebben wij Ingvar Kamprad’s ideaalbeeld neergezet.
Tijdens de realisatie/uitvoer van dit project was mijn rol het begeleiden van de opbouwwerkzaamheden, afstemming met de senior managers en het aansturen van de groep internationale Visual Merchandisers.

IKEA NL- FIRST VISUAL MERCHANDISER

Voor IKEA Nederland was ik First Visual Merchandiser op het Service Office (het hoofdkantoor). Van hieruit ondersteunde ik met mijn collega’s de winkelteams van de filialen in Nederland. Voor Nederland was ik aanspreekpunt op mijn vakgebied en werkte ik in een internationaal team aan de lange termijn prioriteiten. Samen met de VM-ers van de Nederlandse winkels werkte ik aan de vormgeving van de prioriteiten voor de winkels. Ook de begeleiding en training van medewerkers nam ik voor mijn rekening. Ik werkte mee aan de expansie van IKEA in Nederland van 3 naar 12 winkels.

KWANTUM

Voor KWANTUM ontwikkelde ik de basis lay out (de blauwdruk) voor alle 100 Nederlandse winkels en een aangepaste versie voor de 10 Belgische filialen. Deze nieuwe lay out vormde de commerciële basis voor 12 nieuw te bouwen winkels. De uitdaging hierbij was dat de panden verschillend van maat, vorm en architectuur waren waardoor de lay out steeds anders ‘viel’. Voor de bestaande winkels zochten wij vervolgens naar hybride vormen om de voordelen van deze nieuwe structuur zo veel mogelijk over te nemen.

Samen met het formuleteam ontwikkel ik nieuwe vormen van winkelinrichting, nieuwe afdelingen en nieuwe concepten om KWANTUM continu te verbeteren.

“Kurien brengt voor Kwantum een conceptgedachte tot leven met visualisaties voor presentaties die passen bij een eigentijdse en eigenzinnige value discounter

Altijd verrassend met welke antwoorden Q komt. Geen vraag is haar te gek, zij krijgt beelden in haar hoofd als ik hardop denk”

___________________
Barbara Maarschalkerweerd – Formulemanager Kwantum NL Homefashiongroup

BOSKA

Na de VM training aan het team van Boska ontstond de behoefte aan beter display oplossingen en een sterkere merkuitstraling op de diverse retaillocaties.

Samen met Boska hebben we de bestaande display oplossingen geanalyseerd.
Mijn advies bestond onder andere uit:

  • Optimalisering van de range aan displaymiddelen en winkelmeubilair
  • Ander kleur- en materiaalgebruik van de displaymiddelen
  • Aanpassing van logo en verpakking op de lange termijn
  • Toevoeging van POS communicatie

Wij voerden diverse testen uit met nieuw meubilair voor shop-in-shopconcepten tot en met een eigen brand store in Amsterdam voor dit coole merk.

PLANTASJEN

Voor Plantasjen (Plantagen voor Zweden en Finland) een Scandinavische tuinketen met meer dan 100 winkels, ontwikkelde ik samen met de collega’s van het Noorse hoofdkantoor een nieuwe blauwdruk voor hun store lay out. De lay out had als doel een sterkere Range grouping (indeling van het assortiment) en meer inspiratie te bieden voor de klant. Binnen de lay out gaven wij een duidelijke markering van locaties waar de commerciële prioriteiten tot uitdrukking konden komen en gebieden waar de klant geïnspireerd werd. Naast het tekenen van de lay out gaven wij vorm aan deze locaties, rekening houdend met zoveel mogelijk hergebruik van de al aanwezige materialen in de winkels.

Na een test met klanten op een deel van de winkelvloer voegden wij aan de store lay out een aantal guidelines (handleidingen) toe. De guidelines vormden een aanvulling op de Brand guide en gaven richtlijnen hoe te werken met deze locaties. Ook namen wij de totale Visual Merchandising onder de loep en bedachten een nieuwe aanpak om meer inspiratie èn meer verkoop te genereren zonder al te veel extra handling. Deze nieuwe VM aanpak en guidelines presenteerden wij in een Kick off meeting voor aanvang van de ombouw van de eerste winkels.

“Kurien is een ambitieuze en gedreven vormgeefster. Zij ziet wat er moet gebeuren om een concept te verbeteren en zij zal niet rusten totdat zij alles heeft gedaan om dat voor elkaar te krijgen.

Een No Nonsense Ervaren Professional”

___________________

NATUURMONUMENTEN

De vraag van Natuurmonumenten kwam vanuit de communicatieafdeling. Of ik met mijn winkelblik de entrees/ingang van hun natuurgebieden wilde analyseren.

Voor bezoekers was niet duidelijk dat ze in een ‘Natuurmonumenten-gebied’ waren. Ook was bij de entree van het gebied niet duidelijk wat er te zien is en waarom je er naar binnen zou gaan. Zichtbaarheid vergroten en aantrekkingskracht van de entree versterken was mijn advies.

Als concrete actie ontwikkelden wij een nieuw bord voor de entree van de natuurgebieden. Samen met grafisch vormgever Isi de Jongh. Een modern bord met meer natuuruitstraling en een duidelijke Natuurmonumenten-identiteit. Op elk bord is er ruimte om de unieke kwaliteiten van het gebied te laten zien. Zo ontstonden aantrekkelijke borden met een heldere afzender.

Tijdens dit traject ontstond een kleine revolutie, het blauwe Natuurmonumenten logo dat altijd staand gebruikt moest worden volgens de huisstijl werd een hindernis. Liggend bleek het logo veel sterker, beter leesbaar en groter te gebruiken.
Het logo mag nu staand èn liggend gebruikt worden.

NATUURMONUMENTEN

Nadat de zichtbaarheid van de entrees was vergroot volgde een project om de zichtbaarheid van de gebouwen te verbeteren. Ook daar kon de afzender niet of nauwelijks worden herleid. Voor de invulling van interieurs voor de bezoekerscentra en publieke gebouwen was geen richting of bron om op terug te vallen. Architecten, projectinrichters en beheerders richten gebouwen naar eigen idee in. Alleen het logo en een heel breed kleurenpallet waren bindend in de vormgeving.

Besloten werd bij drie projectteams aan te schuiven die renovatie/verbouwplannen hadden om te zien waar de winst gehaald kon worden. Ook verzamelden wij landelijke input en bezochten locaties op zoek naar goede en minder goede voorbeelden. Welke inrichting past het beste bij de uitstraling van Natuurmonumenten? Welke zichtbare elementen komen in elk bezoekerscentrum terug? Willen wij daar 1 oplossing voor? Welke kleuren, welke materialen? Wat waren praktische problemen bij de inrichting? Moesten wij een bureau kiezen die alle projecten ging doen?

Uitkomst van dit project was dat de regio’s zelf de projecten bleven organiseren en realiseren. Gebruik makend van de expertise en steun van het hoofdkantoor. Steun in de vorm van een aanpak voor naamgeving en logo plaatsing op de gevels van gebouwen. Om voor de interieurs richting te bieden vulde ik een praktische handleiding met moodboard, stappenplan en goede voorbeelden die als (digitale) gids kon dienen voor projectleiders en externe vormgevers.

WOONEXPRESS

In opdracht van de DMG group ontwikkelde ik met de Managing Director van Woonexpress Góran van Tol het nieuwe meeneem woonconcept, de WOONEXPRESS. Wij bouwden het concept vanaf de bodem op, van logo ontwikkeling, winkelinrichtingsmateriaal, horeca tot speeloplossing. Omdat er nog geen unieke, eigen richting was besloten wij de formule een Nederlands insteek te geven. Alle winkelelementen kregen zo een passende unieke vormgeving. In de winkel lay outs plaatsten wij de afdelingen en unieke winkelelementen zodat de klant zowel overzicht van de collectie als steeds weer verrassing en inspiratie zou krijgen. Tijdens de planperiode en de uitvoer van de eerste nieuwe winkels was het mijn taak het toekomstig hoofd styling op te leiden.

Wil je ook in dit rijtje komen met referenties?
Met mij samenwerken?
Sparren over je uitstraling?

OPEN YOUR EYES l OPEN YOUR MIND